The Court confirms that EU law precludes general and indiscriminate retention of traffic and location data

Uncategorized

A súlyos bűncselekmények leküzdése érdekében azonban a tagállamok az
arányosság elvének szigorú betartása mellett rendelkezhetnek többek között az ilyen adatok célzott vagy gyorsított megőrzéséről, valamint a SpaceNet és a Telekom Deutschland
IP-címek általános és válogatás nélküli megőrzéséről.
nyilvánosan elérhető internet-hozzáférési szolgáltatásokat nyújtanak Németországban. A Telekom
Deutschland telefonszolgáltatásokat is nyújt. Keresetet nyújtottak be a német bíróságokhoz, megtámadva a
német távközlési törvény (TKG) által rájuk rótt kötelezettséget, hogy 2017. július 1-jétől megőrizzék
ügyfeleik távközlésével kapcsolatos forgalmi és helymeghatározó adatait.
A TKG bizonyos kivételektől eltekintve előírja a nyilvánosan elérhető elektronikus hírközlési szolgáltatók számára – többek
között súlyos bűncselekmények üldözése vagy konkrét nemzetbiztonsági kockázat megelőzése céljából –,
hogy általános és válogatás nélkül több hétig őrizzék meg ,
az adott szolgáltatások végfelhasználóinak forgalmi és helyadatainak nagy része .
A német szövetségi közigazgatási bíróság azt kívánja megbizonyosodni, hogy az Európai Unió Bírósága által értelmezett uniós jog
ellentétes-e az ilyen nemzeti szabályozással.
Kétségei különösen abból fakadnak, hogy a TKG által előírt visszatartási kötelezettség kevesebbet érint.

adatokat, és rövidebb megőrzési időszakot (4 vagy 10 hét), mint amit a Bíróság korábbi ítéletei alapjául szolgáló ügyekben a szóban forgó nemzeti jogszabályok előírtak . A német szövetségi közigazgatási bíróság álláspontja szerint
ezek a jellemzők csökkentik annak lehetőségét, hogy a megőrzött adatok alapján nagyon pontos következtetések vonhatók le
azon személyek magánéletére vonatkozóan, akiknek adatait megőrizték. Ezen túlmenően úgy véli, hogy a TKG
biztosítja a megőrzött adatok hatékony védelmét a visszaélések és a jogellenes hozzáférés kockázatai ellen.
A Bíróság mai ítéletével megerősíti korábbi ítélkezési gyakorlatát.
Azt válaszolja a Német Szövetségi Közigazgatási Bíróságnak, hogy az uniós joggal ellentétesek azok a nemzeti jogszabályok, amelyek
megelőző alapon a súlyos bűncselekmények leküzdése és a közbiztonságot fenyegető súlyos veszélyek megelőzése
érdekében a forgalmi és helymeghatározási adatok általános és válogatás nélküli megőrzése érdekében.
Az uniós jog azonban nem zárja ki a nemzeti jogszabályokat, amelyek

  • allows, for the purposes of safeguarding national security, an instruction to be given requiring providers of
    electronic communications services to retain, generally and indiscriminately, traffic and location data in
    situations where the Member State concerned is confronted with a serious threat to national
    security that is shown to be genuine and present or foreseeable. Such an instruction must be subject to
    effective review, either by a court or by an independent administrative body, and can be given only for a
    period that is limited in time to what is strictly necessary, but which may be extended if that threat persists;
  • provides, for the purposes of safeguarding national security, combating serious crime and preventing
    serious threats to public security, for the targeted retention of traffic and location data which is limited, on
    the basis of objective and non-discriminatory factors, according to the categories of persons concerned or
    using a geographical criterion, for a period that is limited in time to what is strictly necessary, but which may
    be extended;
  • provides, for the same purposes, for the general and indiscriminate retention of IP addresses assigned
    to the source of an internet connection for a period that is limited in time to what is strictly necessary;
  • provides, for the purposes of safeguarding national security, combating crime and safeguarding public
    security, for the general and indiscriminate retention of data relating to the civil identity of users of
    electronic communications systems, and
  • allows, for the purposes of combating serious crime and, a fortiori, safeguarding national security, an
    instruction to be given requiring providers of electronic communications services to undertake, for a
    specified period of time, the expedited retention of traffic and location data in the possession of those
    service providers.

Such national legislation must, moreover, ensure, by means of clear and precise rules, that the retention of data at
issue is subject to compliance with the applicable substantive and procedural conditions and that the persons
concerned have effective safeguards against the risks of abuse.

As regards the TKG, the Court notes that it is apparent from the order for reference that the retention obligation
laid down by that legislation covers, inter alia, the data necessary to identify the source of a communication and its
destination, the date and time of the start and end of the communication or – in the case of communication by SMS,
multimedia message or similar message – the time of dispatch and receipt of the message and, in the case of mobile
use, the designation of the cell sites used by the caller and the recipient at the start of the communication.
In the context of the provision of internet access services, the retention obligation covers, inter alia, the IP address
assigned to the subscriber, the date and time of the start and end of internet use from the assigned IP address and,
in the case of mobile use, the designation of the cell sites used at the beginning of the internet connection. The data
enabling the identification of the geographical location and the directions of maximum radiation of the antennas
serving the cell site in question are also retained.

While it is true that the data relating to electronic mail services are not covered by the retention obligation laid down
in the TKG, they represent only a very small part of the data in question. The data of users who are subject to a duty
of professional secrecy, such as lawyers, doctors and journalists, are also retained.

Így a TKG által előírt megőrzési kötelezettség a forgalmi és helymeghatározási adatok igen széles körére vonatkozik,
amelyek lényegében megfelelnek azoknak, amelyek a fent említett korábbi ítéletekhez vezettek.
A 10 hétig, illetve 4 hétig megőrzött forgalmi és helymeghatározási adatok nagyon pontos
következtetések levonását tehetik lehetővé azon személyek magánéletére vonatkozóan, akiknek adatait megőrzik, mint például
a mindennapi élet szokásai, az állandó vagy ideiglenes tartózkodási hely, napi vagy más mozgalmak, az
elvégzett tevékenységek, e személyek társadalmi kapcsolatai és az általuk látogatott társadalmi környezet, és
különösen lehetővé teszik e személyek profiljának kialakítását.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *